ایران سبز
ایران سبز

ایران سبز

ادب مرد به ز دولت اوست

یکشنبه این هفته رییس جمهور، در مراسمی که هیچ کس از وی انتقاد نکرد، منتقدانی را که به آن‌ها اجازه صحبت نداده بود، عنوانی تازه داد و «تازه به دوران رسیده» مورد خطابشان قرار داد.

 ادبیات روحانی از روزی که سکان ریاست جمهوری اسلامی ایران را در دست گرفته است هر روز با ادبیاتی زننده تر از قبل با منتقدان برخورد می کند. روحانی منتقدانش را که به خاطر سیاست های غلط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاست خارجه دولت یازدهم، هر روز بر جمعیتشان افزوده می شود، برنمی تابد.

  

در این میان حتی تذکر رهبر معظم انقلاب نیز موثر نیفتاد و رییس جمهور همان لحن تند را نسبت به منتقدان ادامه داد و در مراسم 16 آذر امسال در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با «تازه به دوران رسیده» خواندن منتقدان مسیر قبلی خود را ادامه داد.

 دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با برچسب‌های متعدد نسبت به منتقدان فضای نقد را بر آنها بسته‌ است. «بی‌سواد»، «لبو فروش»، «افراطی»، «متحجر»، «بی‌اخلاق»، «بی شناسنامه»، «کسانی که از جایی خاص پول می گیرند» و... برچسب‌هایی بود که جریان دولت با استفاده از آن سعی در از بین‌بردن فضای نقد در کشور می‌کند.

 روحانی که در روزهای کاندیداتوری اش از نقد و انتقاد از سوی همگان استقبال کرده بود اما روز به روز دایره کسانی که می توانند دولت را نقد کنند محدودتر کرد تا اینکه در این مراسم حتی این اجازه نقد هم به منتقدان داده نشد. 

در این وانفسا که بازار نقد بسیار داغ است و رئیس جمهور محترم بنده هم از همه نقادان به گرمی استقبال می کند فقط یک جمله به ذهنم رسید ... آنهم  

 ((روحانی مچکریم ))

ساپورت

جذابیت برایم مهم بود. برای همین احساس می کردم با ساپورت هر روز جذاب‌ تر و خوشتیپ تر از قبل دیده می شوم. این را از نگاه های مردم می فهمیدم. برای همین هر روز ساپورت های چسبان تر و جذاب ‌تری به پا و هر روز نگاه افراد بیشتری را به خودم جذب می کردم.

ماسال نیوز ساپورت

گمانم این بود که مرتکب هیچ گناهی در دنیا نشده ام و از تمام دختران پاک ‌تر هستم. این خیال تمام عمر با من بود تا آنکه از این دنیا بار سفر بستم و در صحرای محشر و روزقیامت نامه اعمالم را به دست چپم دادند. خدای من چه می دیدیم. گناهانی که حتی یکبار مرتکب آن نشده بودم. گناه زنا و شهوت رانی و فساد و … زبان به اعتراض گشودم که این چه عدالتی است؟ من حتی فکر یکی از این گناهان هم به افکارم خطور نکرده بود.

و خداوند عالم فرمودند مگر ما در سوره نور آیه ۱۹ خطاب به شما نگفتیم که:

إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.
کسانى که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکى براى آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‏داند و شما نمی‏دانید.
به فکر فرو رفتم و به روز هایی که با تکبر و غرور ساپورت به پا می کردم تا زیبا تر شوم و نگاه های مردم را بخودم جذب می کردم افتادم. تازه فهمیده بودم ساپورت یعنی چشم های هیز شما را خریداریم…

مذاکرات ژنو

علیرضا قزوه شاعر انقلابی کشور  

شعر کوتاهی درباره مذاکرات هستهای سروده است  

که در ادامه می آید:

******************************************************* 

می ترسم مذاکرات آخر ژنو

درست مثل بازی آرژانتین باشد

با آن همه دوام که آوردیم

درست در دقیقه ی آخر

ناگاه کسی مثل مسی

بیاید و کار را تمام کند

می ترسم بعد بازی

عراقچی دوباره تبلت اش را بیرون بیاورد

تا به یادگار فیلم بگیرد

و کاپیتان ظریف

کراوات جان کری را به یادگار بگیرد

و ما بی خود به خیابان بریزیم

و جشن باخت بگیریم

بابا

بابای من زنــده است
فقــط
بعد از جبهه رفتنش
در یــک قاب عکس
تاقچه نشیــن شد ...